Atpakaļ

Vēsture

1928 - 1940. GADS - RĪGAS GAISA OSTA VIENO VALSTIS

Spilves lidosta, agrākie nosaukumi - Spilves gaisa osta vai Rīgas gaisa osta (1928-1940), vēlāk Rīgas Centrālā lidosta, bija Rīgas galvenā lidosta līdz lidostas "Rīga" atklāšanai 1975. gadā.

Spilves lidlauks darbojas jau no 1916.gada, kad te izvietojās Krievijas Cara armijas 12.iznīcinātāju nodaļa. Tolaik to sauca par Cementrūpnīcas aerodromu, un no tā tika veikti galvenokārt izlūkošanas lidojumi Rīgas aizsardzībai pret vācu aviācijas uzlidojumiem. Vēlāk aerodroms pārgāja padomju spēku varā, tad kļuva par bāzes vietu jaundibinātajai Latvijas aviācijas grupai. 

Lai vāktu līdzekļus jaunu lidaparātu iegādei un atbalstītu karā kritušo pilotu ģimenes, 1920.gada 25.jūlijā Spilves lidlaukā tika organizēti pirmie Aviācijas svētki.  Tie bija plaši propogandēti un ieguva pārsteidzošu publikas atsaucību. Tika pat organizēta speciāla kuģīšu satiksmes pāri Daugavai, taču cilvēkiem nepietika vietas. Kopš pirmo svētku panākumiem, tie tika padarīti par regulāru tradīciju un bija tik pat vienojošs un patriotisks pasākums kā Dziesmu svētki.

Latvijas pirmās neatkarības gados Spilvē bez kara aviācijas bāzējās arī Latvijas Aeroklubs, Aizsargu aviācija un, sākot ar 1921./22.gadu, arī satiksmes aviācija.

1928.gadā Spilves lidostu iekļāva Vācijas—PSRS gaisa satiksmes sabiedrības "Deruluft" tīklā un līdz ar to šeit nosēdās lidmašīnas, kas uzturēja gaisa satiksmi no Berlīnes uz Maskavu (līdz 1931. gadam), Tallinu un Ļeņingradu (līdz 1936. gadam). Pēc "Deruluft" likvidācijas 1936. gadā Berlīnes - Rīgas - Tallinas - Helsinku gaisa satiksmes līniju pārņēma Vācijas valsts aviokompānija "Lufthansa", kas izmantoja 18-vietīgas lidmašīnas. 

.




– Drukāt dokumentu