Interesanti

Aviācijas tēma Latvijas 1. neatkarības laika pastmarkās

Starpkaru periodā Latvijā iznāca vairākas marku sērijas, kas bija saistītas ar aviācijas tematiku. Dažas sērijas bija paredzētas speciāli aviācijas pasta vajadzībām, bet sērija „Aviācijas pionieri” bija paredzēta, lai savāktu līdzekļus Cietušo lidotāju fondam.

Spilves ēka – unikāls mantojums

Spilves lidostas ēka ir ļoti vērtīga kā Staļina neoklasicisma stila tīrradnis. Rīgā un visā Eiropā neatrast otru tādu padomju arhitektūras paraugu, kas ir saglabāts līdz smalkākajām detaļām. Šobrīd ēkai piešķirts Valsts Kultūras pieminekļa statuss.

Kārlis Skaubītis (1889–1929) Cīnītājs ar godaprātu

Izcils lidotājs un leģenda Latvijas aviācijā – viens no godprātīgākajiem pilotiem, kas profesionāli strādāja pie visām varām un no politikas centās norobežoties. Viņš, trūcīgu zemnieku dēls, kļuva par vienu no latviešu aviācijas pionieriem. Vispirms gadsimta sākumā bez zināšanām un līdzekļiem būvēja planierus, tad – gaisa balonus. Viņam izdevās pacelties, taču attīstībai trūka līdzekļu. Viņš kļuva par cīkstoni un devās uz Krieviju pelnīt naudu. 1912. gadā Skaubītis ceļoja pa Krieviju un demonstrēja 56 lidojumus ar pašbūvētu gaisa balonu, no kura trīspadsmit reižu izlēca ar pašbūvētu izpletni!

Jezups Baško (1889–1946) No kalpa par ģenerāli

Nabadzīgas daudzbērnu ģimenes atvase, kas neatlaidīgi un mērķtiecīgi tiecas pēc zināšanām, – tāds 20. gadsimta sākumā Pēterburgā ieradās strādīgais latgalietis. Iecerētās matemātikas studijas izrādījās pārāk dārgas, tāpēc Baško iestājās karaskolā. Tur viņš sastapa savu mūža mīlu, kam bija uzticīgs visu dzīvi, – aviāciju.

Eduards Pulpe (1880–1916) Neatlaidīgais ass ar vulkānu sirdī

Eduards Pulpe bija Krievijas impērijas pilsonis, Francijas pilots, bet visvairāk latvietis un lidotājs sirdī. Izglītotais, ar augstu intelektu un tehnisko domāšanu apveltītais jauneklis pameta labklājību sološu darbu un devās uz Franciju mācīties par pilotu. Kad sākās karš, šaubu nebija – viņš brīvprātīgi un aukstasinīgi devās pārdrošos uzdevumos, kļūdams par latviešu izcilāko militāro pilotu.

Pirmā avantūriste. Baronese de Laroša (1982–1919)

Aviācijas vēsture ilgst tikai nedaudz vairāk par simts gadiem – kopš 1903. gadā Amerikas debesis iezīmēja brāļu Raitu 12 sekundes ilgušais lidojums pašu būvētā lidaparātā. No tā laika debesis bija atvērtas, un simtiem pārgalvīgu romantiķu cēlās tās iekarot. Viņu vidū bija arī spožas, izcilas un drosmīgas sievietes, kuras cariskajā Krievijā dēvēja tik romantiskajā un noslēpumainajā vārdā – aviatrises.

Amerikāņu sapnis un traģēdija. Harieta Kvimbija (1875–1912)

Brāļu Raitu dzimtenē par ikonu un zvaigzni kļuva Harieta Kvimbija – sieviete, kura daudzējādā ziņā apsteidza savu laiku. Šī trauslā, simpātiskā dāma bija izcili talantīga žurnāliste, sapņoja par aktrises karjeru, rakstīja scenārijus Holivudas mēmajām filmām un kļuva par pirmo sievieti-putnu Amerikas debesīs.

Ģenerāļa meita cara debesīs. Lidija Zvereva (1890–1916)

Lidošanas vilinājums strauji izplatījās visā pasaulē, un viena pēc otras tam ļāvās arī citas izcilas sievietes. Pirmās krievu pilotes Lidijas Zverevas vārds saistīts arī ar Latviju, kas, būdama cariskās Krievijas sastāvā, kļuva par ievērojamu aviācijas attīstības centru. Tas lielā mērā bija Zverevas nopelns, kaut arī viņas mūžs bija traģiski īss – tikai 26 gadi.

Pirmā latviete lido dziedot. Alīda Pavlovska (1916–1991)

Latviešu lidot kārie vīrieši ceļu uz aviāciju politisko juku laikā atrada dažādās armijās, izmantojot iespēju lidot gan vācu, gan franču, gan cara karaspēkos. Jo īpaši raibs un avantūrām bagāts bija revolūcijas laiks, kad latvieši cīnījās gan balto, gan sarkano pusē. Politiskā pārliecība atkāpās otrajā plānā, galvenais bija – lidot. Daudzi piloti, pabijuši vairāku svešu varu kalpībā, legāli vai nelegāli atgriezās Latvijā un izveidoja savus gaisa spēkus. Bet ko bija iesākt sievietēm?



– Drukāt dokumentu