Atpakaļ

Interesanti

Amerikāņu sapnis un traģēdija. Harieta Kvimbija (1875–1912)

Amerikāņu sapnis un traģēdija. Harieta Kvimbija (1875–1912)

Brāļu Raitu dzimtenē par ikonu un zvaigzni kļuva Harieta Kvimbija – sieviete, kura daudzējādā ziņā apsteidza savu laiku. Šī trauslā, simpātiskā dāma bija izcili talantīga žurnāliste, sapņoja par aktrises karjeru, rakstīja scenārijus Holivudas mēmajām filmām un kļuva par pirmo sievieti-putnu Amerikas debesīs. 

Harieta piedzima 1875. gadā Mičiganas štatā, fermeru ģimenē un bērnībā dzīvoja īstenu lauku dzīvi. Gadsimtu mijā ģimene pārcēlās uz Sanfrancisko, un meitene sajuta gluži pilsētniecisku skatuves vilinājumu. Bet virsroku guva cits talants – spēja aizraujoši rakstīt, kas viņu ātri vien iemeta žurnālistikas atvarā. Itin drīz viņa nokļuva Ņujorkā, kur strādāja vienā no tā laika prestižākajām izdevniecībām. Laikā no 1903. līdz 1912. gadam Harieta kā žurnāliste un fotokorespondente apceļoja pusi pasaules un guva spožus panākumus. Viņas tēmu amplitūda bija visai plaša: no politiskiem skandāliem līdz rakstiem par mājsaimniecību, taču visspožāk viņas talants izpaudās teātra kritikās – deviņu gadu laikā Harieta Kvimbija publicēja 250 recenzijas.

Harieta neapprecējās, un viņai nebija bērnu, taču viņa dzīvoja neatkarīgu, aizrautīgu dzīvi, nodrošināja sevi, uzturēja vecākus un vadīja auto. Viņa bija īsta sabiedrības dāma un publikas mīlule, īpaši dzīves pēdējos gados. Kvimbija bija savējā kino un mākslas cilvēku aprindās un bija klāt visur, kur virmoja kas jauns. 

Par aviāciju viņa sāka interesēties 1910. gadā, kad kādā Ņujorkas aviācijas turnīrā iepazinās ar slaveno pilotu un instruktoru Džonu Moisantu. Harieta sadraudzējās ar Moisanta māsu Matildi, un dāmas īstenoja abu kopīgo sapni – sāka mācīties lidot. Kaut arī skolā viņas nepieņēma, draudzenes mācījās individuāli un 1911. gadā saņēma pilota licences. Šarmantā Harieta kļuva par pirmo sievieti-piloti Amerikā un tūdaļ radīja arī savu lidotājas kostīma dizainu – elegantus garus šņorzābakus un pieguļošu violeta satīna tērpu ar noslēpumainu kapuci pār acīm. 

Kaut arī viņas lidotājas karjerai bija atvēlēti tikai 11 mēneši, tūkstošiem vīriešu paspēja apbrīnot viņas pievilcīgi tērpto stāvu. Kvimbija uzlidoja arī radošajā dzīvē, un dzīves pēdējā gadā paguva uzrakstīt septiņus mēmo filmu scenārijus. Tos ekranizēja Holivudas slavenības, un arī pati Harieta nospēlēja kādu otrā plāna lomu.

1912. gada pavasarī pārgalvīgā Harieta pierunāja aviācijas konstruktoru Luiju Blerio aizdot viņai tā konstruēto vienvietīgo lidmašīnu, lai pāri Lamanša kanālam dotos no Anglijas uz Franciju. Blerio piekrita aizrautīgās dāmas vēlmei, kaut visi apkārtējie mēģināja abus apturēt. Kāds labs draugs pat piedāvājās uzvilkt Harietas violeto kostīmu, lidot viņas vietā un Francijā slepus samainīties – tik bīstami viņam tas šķita. Taču Harieta atteicās. Viņa devās ceļā ar lidmašīnu, ko nebija pat redzējusi, un vadoties pēc kompasa, kura rādījumus tik tikko spēja nolasīt. Spītējot sliktajai redzamībai un miglai, viņa pēc 59 minūtēm veiksmīgi piezemējās Kalē ostā. Kaut vietējie iedzīvotāji bija sajūsmā, Harieta nepiedzīvoja globālas ovācijas – tikai pirms dienas bija nogrimis Titāniks, un visu aizēnoja vēsts par šo traģēdiju. 

Traģisks liktenis drīz piemeklēja arī Harietu. Vasaras vidū viņa piedalījās vērienīgā aviošovā, kurā veica paraugdemonstrējumus savā jaunajā Blériot lidmašīnā. Kad viņa kopā ar pasākuma organizatoru gaisā veica goda apli, lidmašīna nenoskaidrotu iemeslu dēļ apmeta kūleni un krita. Abi lidotāji nositās milzīga pūļa acu priekšā. Harieta, kura bija tik daudz rakstījusi par lidojuma drošību, izrādās, nebija pat piesprādzējusi drošības jostu... 

Ar šo dramatisko bojāejas ainu no pasaules atvadījās amerikāņu pirmā pilote. Par spīti Harietas traģiskajai nāvei, viņas piemērs daudzas sievietes iedvesmoja izcīnīt savu vietu aviācijā.  


Saistītā galerija


– Drukāt dokumentu