Atpakaļ

Interesanti

Spilves ēka – unikāls mantojums

Spilves lidostas ēka ir ļoti vērtīga kā Staļina neoklasicisma stila tīrradnis. Rīgā un visā Eiropā neatrast otru tādu padomju arhitektūras paraugu, kas ir saglabāts līdz smalkākajām detaļām. Šobrīd ēkai piešķirts Valsts Kultūras pieminekļa statuss.

Spilves lidostas ēka pabeigta 1954.gada maijā pēc Maskavas arhitekta Sergeja Vorobjova tipveida projekta. Ar šo posmu Spilvē sākās cits arhitektūras laikmets, kaut arī tas bija tikai ar nelielu laika nobīdi pēc Dāvida Zariņa (1892.-1980.) projektētā termināla.

Dāvida Zariņa projektētā Spilves lidostas ēka tika uzcelta 1938.gadā. Tā tika veidota klasicisma stilā. Terminālī ar pasažieru uzgaidāmām telpām un viesnīcu otrā stāvā tika izmantoti jaunākie sasniegumi celtniecībā - vestibilā bija teraco grīda, restorāna telpās apsilde bija ierīkota griestos. Interjerā valdīja atturība un lietišķums, modernas funkcionālas mēbeles, plaša virsgaisma, restorāna zālē gan ievijās baroka tēma. 1944.gada 11. oktobrī aerodroms tika bombardēts un Dāvida Zariņa celtā ēka pilnībā nopostīta.

Autoritārie un totalitārie režīmi vienmēr ir sliekušies uz monumentālismu. Staļina laikos par paraugu tika izvēlēta amerikāņu un kanādiešu arhitektūra, lai gan tur monumentalitāte simbolizēja progresu un ekonomisko varenību. Režīmi un valdnieki aiziet, bet ēkas paliek.

Sergejs Vorobjovs nevarēja līdz galam īstenot savu ieceri par monumentālismu, ko atklāšanas brīdī arī minēja. Ēka ir tikai 17m augsta, jo lielāks augstums traucēja lidmašīnu nosēšanos un pacelšanos. Tomēr astoņas lielas kolonnas, plašais logu stiklojums un skatu tornītis rada iespaidu, ka ēka ir augsta. Emblēma tornīša galotnē – sirpis un āmurs – toreiz naktīs zaigoja neona gaismās. Kolonnas, blīvais ornamenta kārtojums un fresku „Rīga”, „Sigulda”, un „Dubulti” varenums nomāca, bet pildīja savu virsuzdevumu- radīt priekšstatu par krāšņo padomju valsts tagadni un nākotni.

Latvijas amatnieku darbs bija veikts kvalitatīvi, ēkai nav bijis veikts kapitālais remonts, arī freskas ir labā stāvoklī, saglabājies ir viss, līdz pat smalkākai detaļai.

Zāles griestu kupola dekorējumā var saskatīt līdzību ar Mežotnes pili, kolonnu kapiteļi caurvīti ar klasiskās mākslas ornamentiem no renesanses līdz klasicismam, bet sirpis, āmurs un zvaigznes apliecina jauno mākslu.

Patlaban restorāna telpas gan zaudējušas piecdesmito gadu auru, zuduši toreizējam gruzīnu virtuves apkalpotāju kolektīvam tik mīļie Obuhovā austie tepiķi. Zudušas arī noklausīšanās ierīces viesnīcu numuriņos. Pagātnē aizgājusi biedra Vosa speciālā relaksācijas telpa, un velves var paturēt sevī tikai Hruščova kāju piesitienu.

Lidostas apstādījumus ierīkoja 1954.gadā un tas ir viens no pirmajiem pēckara apzaļumošanas projektiem. Skvēra projekts tapa Ļeņingradā, bet ierīkošanas darbus veica Kārlis Barons un Salaspils botāniskā dārza darbinieki.

Tagad par Spilves lidostas ēku rūpējas SIA „Rīgas nami”. Maskavas arhitekta Sergeja Vorobjova Spilves lidostas ēka pamazām atdzimst kā Aviācijas muzejs.

 


Saistītā galerija


– Drukāt dokumentu